curser

Thursday 23 July 2015

KLIA KE ABU DHABI KE JEDDAH - UMRAH & ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

ASSALAMUALAIKUM SEMUA

JUARA TRAVEL & TOURS

PERJALANAN KLIA - 

TRANSIT ABU DHABI - JEDDAH

Kali ni kita sambung pengalaman perjalanan daripada rumah - KLIA - transit di airport Abu Dhabi - Jeddah. Cerita sebelumnya atau seterusnya rujuk pada link di sebelah kanan di bawah tajuk PENGALAMAN UMRAH & ZIARAH


Tarikh berangkat : 14 Mac 2015 (Sabtu)
Flight di KLIA : 7.35 pm

Kami kena keluar dari rumah pukul 7.00 pagi. Sebelum tu digalakkan mandi sunat muasafir dan solat sunat muasafir. 

Kalau boleh semua bag kita buat la reben besar2, terang dan seragam supaya nanti senang nak cam beg masing2. Pakej JUARA TRAVEL bagi telekung umrah, kain ihram, beg tarik besar, beg tarik kecil, beg jinjit dan beg silang.


Nak lagi bagus setiap bag tu buat la tanda nama dan ada no. telefon. yang ni mira buatkan sbb dia kan pandai buat design graphic. 

Kami dikehendaki berkumpul di Masjid Muadzam Shah dan diberi taklimat secara ringkas berkenaan perjalanan dan aktiviti yang akan dijalankan. Kami berangkat ke KLIA pukul 8.30 pagi. 

 Bergambar kenangan bersama jiran kami....Kak Yan

 Muka berseri2 gituuuuu!!!!

 Berseri2 terkena sinaran matahari. SOBAHULKHAIR....SELAMAT PAGI
Muka ada senyum tapi dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu. Selagi kaki tidak jejak di bumi madinah al-munawwarah & mekah al-mukarramah selagi tu hati tak senang sbb kita tak tahu sama ada Allah & Rasulullah sudi terima kehadiran kami atau tidak

 Pasangan romantis ma dan abah kami. Alhamdulillah....ma abah dipanjangkan umur & diberi kesihatan untuk bertemu Rasulullah dan ke rumah Allah buat kali kedua selepas mengerjakan haji pada tahun 2013.

 Ini pasangan romantis juga...Alhamdulillah ....kenangan paling indah dapat menunaikan umrah bersama2 ketika usia kami 31 & 32 tahun. Pergi dengan penuh harapan dan doa agar Allah perkenankan doa-doa kami.

 Yang ni ganjil sbb sorang2. hihi....takpe. Mira ke sana juga dengan harapan dan doa agar dipertemukan dengan jodoh yang baik. Kite ckp kat mira yang pelakon Fahrin Ahmad pun tengah mengerjakan umrah. kot2 ada rezeki jumpa Fahrin Ahmad. Hohoho....tinggi berangan2 tu. Nak tahu samada angan2 kami berjuma Fahrin Ahmad menjadi kenyataan atau tidak....ikutilah kisah kami sehingga habis yer. . Mira sgt bertuah kerana dapat menunaikan umrah ketika umurnya berusia 25 tahun.


 Alhamdulillah...kami dah sampai KLIA jam 12.30pm. Terlalu banyak masa terluang. 

 Antara jemaah JUARA TRAVEL TOURS. Haaaa....beg merah tau syarikat juara ni. cantik!!!!

 Menantu dan bapa mertua. asyik 'berdebat' jer. hihi....

 Waaa....macam dah dapat NUR je walaupun belum berangkat ke Madinah dan Mekah. hihi....Amin.........

 Main puas2 dengan baby Aqil. Rindunya kat dia...tapi rindu kami lebih untuk bertemu dengan Allah & Rasulullah

 Atuk rasa macam tak nak tinggalkan baby Aqil. Masa ni baby Aqil baru 3 bulan

 Seronok ma abah dapat jumpa dengan cucu mereka. amboi Aqil....cantik kaki tu tala ke atuk. Hihi....

 Dukung baby Aqil....kot2 lepas ni baby Aqil dapat sepupu baru. Amin.....

 Baby Aqil ni buat muka kerut plak. nape....sedih nak tinggalkan acu dan makcik yer?

Abg min, kak iesya dan yaya dah pernah pergi umrah. Kali ni giliran kami pula

 Bergambar bersama2 sebelum kami berlepas. Gambar kak iesya takde sbb kak iesya ambilkan gambar. Huhu....dah terasa sebak dah masa ni. Kali ni kembar Rina & Dina bergambar dengan sgt baik. Kalau sebelum ni sorang pandang kamera sorang lagi pandang tempat lain. 

Mira bersama abg min dan baby Aqil.

 Taklimat daripada staff JUARA TRAVEL TOURS sebelum berangkat. masa ni lah mereka bagi visa, passport dan tag nama yang perlu digantung di leher sepanjang masa.

 Bergambar bersama jemaah lain. ada yang datang dari jauh tau....datang daripada Sabah iaitu Hakim & atoknya (gambar paling kanan)

Gambar jemaah tak ready lagi. Hahaha....


Bermulalah perjalanan kami daripada KLIA dan transit di Abu Dhabi dan terus ke Jeddah. Best nya naik ETIHAD ni...Sebelum gerak kami dibacakan doa menaiki kenderaan oleh crew ETIHAD. Alhamdulillah....bagus3. Macam tu yang kita nakkan. Semoga Allah selamatkan perjalanan kami semua.

Flight ETIHAD best, besar, selesa, boleh tengok movie, dengar lagu, boleh ambil selimut ETIHAD warna hijau tu. hihihi...

Perjalanan mengambil masa selama 8 jam. kami gerak pukul 7.35pm dan sampai sana pada pukul 3.30am (waktu Malaysia), Waktu Abu Dhabi pukul 11.30pm (lewat 4 jam daripada Malaysia).

 Bergambar berdua...rasa excited sangat.

 Kapal terbang baru gerak ma dan mira dah tido ker?

 Curi2 ambil gambar abah. Abah ni tido ke atau khusyuk dengar bacaan Al-Quran?

Alhamdulillah....dah sampai airport Abu Dhabi. Perjalanan mengambil masa selama 8 jam. Kami gerak pukul 7.35pm dan sampai sana pada pukul 3.30am (waktu Malaysia), Waktu Abu Dhabi pukul 11.30pm (Lewat 4 jam daripada Malaysia).

Kami diberi masa 2 jam sahaja transit di Abu Dhabi. Dalam tempoh 2 jam tu lah kami bergegas menunaikan solat jamak takhir Maghrib & Isyak. Pastu membuang segala 'isi perut'.

Kami berdua ni minat sgt kumpul fridge magnet. Dah alang2 sampai Abu Dhabi...wajiblah beli kan?? Berlari2 kami pegi beli sbb masa sangat terhad. Harga 1 fridge magnet = 15 AED. Masa tu kami takde duit AED tapi boleh juga pakai duit Riyal.

Flight ke Jeddah pukul 2am (waktu Abu Dhabi).

Kite dan adik kite Mira ada cerita 'seram sejuk'. Masa kami tunggu waktu transit tu takde plak rasa sakit perut. Happy je kami masa tu. Baru je nak naik flight tetiba perut kami memulas la plak. Takkan nak keluar flight dan pergi tandas kat aiport. Mana boleh nak keluar lagi dah. Takkan nak guna toilet dalam flight sedangkan flight tak gerak lagi.

Bila flight dah gerak jauh barulah kami berpeluang pergi toilet. Masalahnya ramai giler orang nak masuk toilet. Batalkan je lah niat tu. So, kami berzikir dalam hati dan buat2 tido untuk kurangkan rasa sakit perut seram sejuk tu. Nasib baiklah perjalanan daripada Abu Dhabi ke Jeddah makan masa 2 jam sahaja. Dapatlah kami melepaskan hajat di airport Jeddah. Tandas sangat bersih.

ok....kita sambung next story pula....









No comments:

Post a Comment